Azért, hogy ne csak te, de az olvasóid is élvezzék azt, amiről írsz, érdemes betartanod néhány blogolási alapszabályt.

1. Tarts mértéket! Gyakori hiba friss „bloggerek” körében, hogy Háború és béke hosszúságú posztokat írnak, mert „van miről”. Az ideális bejegyzés 1500-2000 karakter hosszú (kb. egy A4-es oldal). Hosszabbat nem érdemes írnod, mert nem igazán olvassák el. Ha úgy érzed, a téma bírna még többet, inkább írj egy külön posztot.

2. Nézd meg, mi érdekli az olvasókat! Egy adott téma kapcsán érdemes utánanézned, mi az, ami valóban érdekli az embereket a témával kapcsolatban. A Google, a gyakorikérdések.hu vagy a Facebook remek felület arra, hogy rákeress, mit nem tudnak az emberek.

3. Soha ne lopj! Nem érdemes kimásolnod egy kész anyagot az internetről, mert a Google úgyis tudja, hogy más tollával ékeskedsz. A lopást pedig mindenhol büntetik – az interneten is. A plagizált szövegeket visszasorolja a Google a találati listán, így soha nem fog eljutni az olvasókhoz, azaz nem éri el a célját.

4. Legyen eleje, közepe, vége. Már alsóban megtanítják nekünk, hogy a történeteknek mindig 3 részre tagolhatóak. Ez a blogolásnál sincs másképp. Az első részben (leadben) röviden fogalmazd meg, miről fogsz írni. Ez maximum 3 mondat legyen. A második részben (tartalom) fejtsd ki a mondandódat, 2-3 bekezdésben. A harmadik rész legyen a csattanó, valami frappáns lezárás, konklúzió, életbölcsesség, tanács stb. Ez is férjen bele 2-3 mondatba. Ez a szerkezet könnyen befogadható mindenki számára.

5. Vond be az olvasódat! A blog a legtöbb esetben nem érted, hanem az olvasóért van. Mesélj magadról, de ne menj bele unalmas részletekbe. Gondolj mindig arra, hogy az olvasó ebből mit profitál? Miért lesz neki jobb, ha ezt elolvassa? Ha a blog stílusa engedi, használj E/2 személyt (te)! Szólítsd meg, és ne engedd el addig, amíg be nem fejezted a történeted.

6. Tagolj! Felgyorsult világunkban a legtöbben csak a címsorokat olvassák el. Ha ömlesztve kapod a szöveget, úgy érzed, sem időd, sem kedved nincs ezt a hosszú (és valószínűleg unalmas) szöveget végigbogarászni. Legyenek tételmondatok, amik felkeltik az olvasó érdeklődését. Ne csak stilisztikailag, hanem vizuálisan is tagold a cikket. Használj szóközöket, bekezdéseket, hogy a szemek is meg tudják különböztetni a részeket.

7. Kerüld a körmondatokat! Lehet, hogy Zrínyinek jól állt a barokkos cifrázás, de neked nem fog. A modern ember gyorsan akar információhoz jutni, nincs ideje alárendelő szerkezeteket elemezgetni. Nem kell tőmondatokban fogalmaznod, de ügyelj rá, hogy csak egy-két kötőszó legyen a mondatban.

8. Használj igéket! A cselekvésre késztető szavak használatával az olvasó úgy érezheti, mintha ő is aktív részese lenne a cikknek. Ügyelj rá, hogy a mondatok ne csak leíró jellegűek legyenek, hanem tartalmazzanak igéket is. Természetesen nem kell, hogy az egész cikk felszólító mondatokból álljon.

9. Kerüld a jelzőket! Magyarországon nem divat a felsőfokú jelző használata (kivéve persze a marketingeseket). A legeslegjobb, világ legjobb, mennyei stb. fokozott jelzők használata gyanút ébreszt az olvasóban, és úgy érzi, valamit el akarnak adni neki. Maradj mindig a letisztult verzióknál!

+1. Ne használj idegen eredetű szavakat! Ne nézd butának az olvasóidat, de ügyelj rá, hogy hétköznapi emberek számára is érthetően írj. A sokadig ismeretlen kifejezés elveheti a kedvét az olvasástól, és akár 2-3 mondat után ott is hagyhatja az oldalt. Ha egy új kifejezést írsz (pl. angolból átvett technikai kifejezés vagy ismeretlen anyag), próbáld megmagyarázni, körülírni, hogy értse, miről is van szó. Keress rá szinonimát vagy használd könnyen érthető szövegkörnyezetben.

További tippeket osztok meg ebben a live videóban:

Máskor is szeretnél hasonló dolgokról olvasni? Kövesd a munkánkat:

Dark marketing – te meddig mész el?

Pénteken egy privát oktatáson szóba került a DARK és a szürke MARKETING. Ma reggel pedig ócsárolni kezdtek egy meghatározó praxist az egyik szakmai Facebook csoportban. Sajnos rendszeresen hallok történeteket arról, hogyan járatják le egymást a "konkurens rendelők":...

Dr. AI rendel! Mesterséges intelligencia a fogorvosi rendelőben

A most diplomázó orvosok számára pont annyira természetes a ChatGPT-n keresztül orvosi témákról beszélgetni, mint a Google-ben keresni. A változás már elkezdődött, rajtunk áll, mihez kezdünk vele.

Telemedicina a jövő? Fogorvoslás a világhálón

A telemedicinát a fogorvoslásban egyre inkább izgalmas előrelépésként ismerik el. Ami viszont körvonalazódni látszik, hogy a távmedicina a szakmánkban még korlátozott lehetőségekkel bír.

ChatGPT első hely: Így lehetsz első az ajánlásokban!

Pár éve még a Google első helyért küzdöttünk, 2025-re viszont átvette a helyét a ChatGPT ranglista. A rendelőknél, akikkel dolgozom, megjelent egy új konverziós forrás: a ChatGPT, és egyre több foglalás érkezik innen. Mi alapján rangsorolja a találatok a ChatGPT? Mutatom!

Fogászati SEO teszt – Fogfeltöltés

Márciusban megalkottam egy új fogászati szót, ami korábban nem létezett: a FOGFELTÖLTÉS nevet kapta.

A befektetett munka gyümölcse – DentalWorld2019

Reggel, amikor megláttam a Dental World kék szőnyegét, kitörő öröm lett úrrá rajtam. Valósággá vált 6 hónapnyi befektetett munka! Sohasem látott, ultraprofi standok, rengeteg ember a térben, tucatnyi egyidejű, telházas workshop... A kapocs pedig mi vagyunk mindehhez!...