2024-ben volt alkalmam megismerni az “orosz Google Ads-t”, a Yandex Direct-et. Milyen lépéseken kell végigmenni ahhoz, hogy létrehozz egy hirdetési fiókot? Milyen mérési lehetőségek vannak? Miben különbözik a Google Ads-től? Mutatom!

Kik használják a Yandex-et?

Ha orosz ajkú ügyfeleket szeretnél elérni, akkor a Yandex megkerülhetetlennek tűnik a böngészők között. A Yandex-nek 2024-ben a piaci részesedése kb. 55-60% volt, népszerűsége azért ilyen magas, mert az orosz nyelvi sajátosságokhoz és helyi preferenciákhoz jól alkalmazkodik, illetve számos, egyéb Yandex-szolgáltatás elérhető a felületen (email küldés, időjárás-előrejelzés, térkép, fordító, játékok stb).

A Google-nek kb. 35-40% körül mozog a piaci részesedése. A Google-t főleg a nemzetközi tartalmakra nyitottabb, illetve a nemzetközi márkákat előnyben részesítő felhasználók használják.

Mint minden más nemzet esetében, az orosz piacnál is fontos megismerni a helyi sajátosságokat, kulturális különbségeket. Az orosz piac mellett tavaly a kínaival is volt alkalmam ismerkedni, így nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ez a lépés mennyire fontos! Persze, ChatGPT a barátunk, de a helyi lakosokkal való mélyinterjú – szerintem – elengedhetetlen! Jelen esetben volt anyanyelvi lektorunk, aki minden anyagunkat átolvasta és kijavította. Sok mindent tud már az AI, de ez a lépés még kihagyhatatlan.

Tehát soha ne a magyar mentalitásból, gazdasági viszonyból, motivációkból induljunk ki!

Hogyan kell fiókot létrehozni?

Mivel nem tudok oroszul, első lépésként felvettem a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, akik a sales kapcsolatfelvétel után, a teljes folyamat alatt biztosítottak számomra egy angol nyelvű account menedzsert. Vele tudtam egyeztetni a fiók létrehozását, a szerződéskötést, a fizetéssel kapcsolatos feladatokat és a hirdetések szövegezését is. A kapcsolattartó gyorsan válaszolt, de az időeltolódással számolni érdemes. Nekem kényelmes volt, hogy egy emberrel tudtam kommunikálni.

Itt kiemelném az egy-et és az embert is, mert a Google-nél a legtöbbször chatbot-ok válaszolnak, és minden alkalommal másnak kell részleteznem az adott problémát.

Első lépésként ki kellett töltenem a Vállalkozásra vonatkozó információkat. Ez igen részletes volt, nem csak az elérhetőséget és a cégadatokat kérték be. Ezen az űrlapon kellett megadnom a banki adatokat és hogy havonta mekkora büdzsét szánunk a hirdetésekre.

Milyen hirdetések elérhetőek?

Az ezzel egy időben érkező másik űrlap a hirdetésekre vonatkozott. Itt is részleteznem kellett, milyen típusú hirdetést preferálok, mit hirdetek, mi a weboldalam címe, milyen konverziókra szeretnék fókuszálni, milyen lokációban stb.

Milyen hirdetéstípusok választhatóak?

  • Search
  • PPC Display
  • CPM Display Banners
  • CPM Display Video
  • DSA
  • Smart Banners
  • Search Banners

Milyen célokat lehet választani?

  • clicks
  • views
  • conversions
  • registrations
  • purchases
  • ROI
  • etc.

Kb. 1 hét alatt készültek el a kampányok a megadott brief-ek és a landing oldal alapján. A jóváhagyás előtt megkaptuk a GTM kódot, amivel mérni tudjuk a Yandex Direct sikerességét. A beállításhoz egy pdf-et mellékeltek, így gyorsan végig lehetett vinni a folyamatot (sima Custom HTML volt).

Fizetés

A hozzám kirendelt ügyfélszolgálatos hölgy elkészítette a fiókunkat, benne a hirdetésekkel, majd elküldte a belépési adatokat hozzá. Az alapbeállítás az orosz nyelv, nem volt annyira egyszerű a felület elsőre, hogy könnyedén megtaláljam a nyelvválasztást, de sikerült átváltanom angolra. Itt megnézhettem a beállításokat, a hirdetéseket, illetve el kellett indítanom a fizetési folyamatot.

Ezen a ponton tért el leginkább a korábban megszokottól. A megadott cégadatok alapján kaptunk egy dubaji cégre kiállított számlát, ide kellett előre átutalnunk a hirdetésre szánt összeget. Mivel korábban nem említette a kapcsolattartóm, hogy dubaji cég áll mögöttük, így kértem tőle egy jóváhagyást, hogy biztos ide kell-e utalnom. Ő biztosított róla, hogy jó helyen járok, így átutaltuk az összeget.

Aztán vártam, hogy “aktiválódjanak a hirdetések, feltöltődjön a kreditünk”, de ez 1 hétig nem történt meg automatikusan. Kértem a hölgyet, hogy nézzen utána az utalásnak. Még aznap küldte a jóváhagyást a pénzügyi osztály, hogy most már aktiválhatom a hirdetéseket.

Ennek a menetét szerintem érdemes lett volna előre jelezni nekem a várható időtartammal, átfutással együtt. Itt volt bennem egy kis bizalomvesztés (dubaji cég), a hosszú átfutási idő és a várakozás miatt.

Yandex Direct

A felhasználói felület szinte azonos a Google Ads-szel.

  • Áttekintő fül
  • Kampányok
  • Ajánlások
  • Konverziók
  • Statisztikák
  • Könyvtár
  • Elemek
  • Információk (Segítség, Oktatási anyagok, hírek stb)
  • Dokumentumok és fizetés

Ha ismered és használod a Google Ads-t, akkor ezen a felületen is könnyedén boldogulni fogsz!

Jönnek konverziók a hirdetésekből?

Az elmúlt negyedévben érkeztek számunkra fontos konverziók Yandex hirdetésekből. Mivel ismeretlen volt számunkra a felület és a rendszer is, valamint nem tudtuk, mit várhatunk a rendszertől, így alacsonyabb büdzsével indultunk a hasonló Google Ads hirdetésekhez képest.

Van utánkövetés?

A Google Ads-cel ellentétben itt (még) nem kaptunk megkeresést az ügyfélszolgálattól, hogy optimalizáljuk együtt a hirdetéseket, hogyan lehetne jobb vagy min érdemes még változtatni. A hirdetési céljainknak sem javasoltak más típusú hirdetéseket. Az egyedüli lehetőség a felületen belül az Oktatási anyagok és Javaslatok fül.

Ha neked is fontos láb lehet a Yandex, akkor biztatlak, hogy próbáld ki! Tapasztalt PPC-sként nem érhet meglepetés és remek kiegészítője lehet a Google-Meta-(Linkedin-TikTok) lábnak.

Máskor is szeretnél hasonló dolgokról olvasni? Kövesd a munkánkat:

Külföldi tulajdonú fogorvosi rendelők helyzete

Mi történt a covid első és második hullámában a külföldi magyar tulajdonú rendelőkkel? Van-e vagy lesz-e hatással a magyar piacra a kiutazni nem tudó orvosok munkakeresése?

MÁSODVÉLEMÉNY = minősítés?

Rengeteg alkalom adódik, amikor másodvéleményt kell adni egy páciensnek, akár házon belül, akár ismeretlen fogorvos ajánlatával kapcsolatban. Ebben az esetben SOHA nem ajánlott a minősítés - még akkor sem, ha te a kiadott kezelési tervvel semmilyen szempontból nem...

Fejlesztő vagy designer? Melyik mellett dönts?

Már tudjuk, hogy változtatásra van szükség az oldalunkon, azt is megállapítottuk, hogy ezek milyen típusú változtatások legyenek. Most egy újabb nehéz kérdés elé nézünk: Kit bízzunk meg a feladattal? Fejlesztőre vagy webdesignerre lesz szükségünk?

DentOwl Talk – After Eight Dr. Lászlófy Csabával

A tavaszi karantén alatt DentOwl Talk címmel indítottunk élő, interaktív Zoom-beszélgetéseket, meghívott vendégekkel. Az első invitáltunk Dr. Lászlófy Csaba, szájsebész kolléga volt, aki most is első kérésre elfogadta meghívásunkat, hogy a márciusi korlátozások óta eltelt 9 hónapról, annak tanulságairól és személyes tapasztalatairól kötetlenül beszélgessen velünk.

Dr. AI rendel! Mesterséges intelligencia a fogorvosi rendelőben

A most diplomázó orvosok számára pont annyira természetes a ChatGPT-n keresztül orvosi témákról beszélgetni, mint a Google-ben keresni. A változás már elkezdődött, rajtunk áll, mihez kezdünk vele.

Telemedicina a jövő? Fogorvoslás a világhálón

A telemedicinát a fogorvoslásban egyre inkább izgalmas előrelépésként ismerik el. Ami viszont körvonalazódni látszik, hogy a távmedicina a szakmánkban még korlátozott lehetőségekkel bír.