2024-ben volt alkalmam megismerni az “orosz Google Ads-t”, a Yandex Direct-et. Milyen lépéseken kell végigmenni ahhoz, hogy létrehozz egy hirdetési fiókot? Milyen mérési lehetőségek vannak? Miben különbözik a Google Ads-től? Mutatom!

Kik használják a Yandex-et?

Ha orosz ajkú ügyfeleket szeretnél elérni, akkor a Yandex megkerülhetetlennek tűnik a böngészők között. A Yandex-nek 2024-ben a piaci részesedése kb. 55-60% volt, népszerűsége azért ilyen magas, mert az orosz nyelvi sajátosságokhoz és helyi preferenciákhoz jól alkalmazkodik, illetve számos, egyéb Yandex-szolgáltatás elérhető a felületen (email küldés, időjárás-előrejelzés, térkép, fordító, játékok stb).

A Google-nek kb. 35-40% körül mozog a piaci részesedése. A Google-t főleg a nemzetközi tartalmakra nyitottabb, illetve a nemzetközi márkákat előnyben részesítő felhasználók használják.

Mint minden más nemzet esetében, az orosz piacnál is fontos megismerni a helyi sajátosságokat, kulturális különbségeket. Az orosz piac mellett tavaly a kínaival is volt alkalmam ismerkedni, így nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ez a lépés mennyire fontos! Persze, ChatGPT a barátunk, de a helyi lakosokkal való mélyinterjú – szerintem – elengedhetetlen! Jelen esetben volt anyanyelvi lektorunk, aki minden anyagunkat átolvasta és kijavította. Sok mindent tud már az AI, de ez a lépés még kihagyhatatlan.

Tehát soha ne a magyar mentalitásból, gazdasági viszonyból, motivációkból induljunk ki!

Hogyan kell fiókot létrehozni?

Mivel nem tudok oroszul, első lépésként felvettem a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, akik a sales kapcsolatfelvétel után, a teljes folyamat alatt biztosítottak számomra egy angol nyelvű account menedzsert. Vele tudtam egyeztetni a fiók létrehozását, a szerződéskötést, a fizetéssel kapcsolatos feladatokat és a hirdetések szövegezését is. A kapcsolattartó gyorsan válaszolt, de az időeltolódással számolni érdemes. Nekem kényelmes volt, hogy egy emberrel tudtam kommunikálni.

Itt kiemelném az egy-et és az embert is, mert a Google-nél a legtöbbször chatbot-ok válaszolnak, és minden alkalommal másnak kell részleteznem az adott problémát.

Első lépésként ki kellett töltenem a Vállalkozásra vonatkozó információkat. Ez igen részletes volt, nem csak az elérhetőséget és a cégadatokat kérték be. Ezen az űrlapon kellett megadnom a banki adatokat és hogy havonta mekkora büdzsét szánunk a hirdetésekre.

Milyen hirdetések elérhetőek?

Az ezzel egy időben érkező másik űrlap a hirdetésekre vonatkozott. Itt is részleteznem kellett, milyen típusú hirdetést preferálok, mit hirdetek, mi a weboldalam címe, milyen konverziókra szeretnék fókuszálni, milyen lokációban stb.

Milyen hirdetéstípusok választhatóak?

  • Search
  • PPC Display
  • CPM Display Banners
  • CPM Display Video
  • DSA
  • Smart Banners
  • Search Banners

Milyen célokat lehet választani?

  • clicks
  • views
  • conversions
  • registrations
  • purchases
  • ROI
  • etc.

Kb. 1 hét alatt készültek el a kampányok a megadott brief-ek és a landing oldal alapján. A jóváhagyás előtt megkaptuk a GTM kódot, amivel mérni tudjuk a Yandex Direct sikerességét. A beállításhoz egy pdf-et mellékeltek, így gyorsan végig lehetett vinni a folyamatot (sima Custom HTML volt).

Fizetés

A hozzám kirendelt ügyfélszolgálatos hölgy elkészítette a fiókunkat, benne a hirdetésekkel, majd elküldte a belépési adatokat hozzá. Az alapbeállítás az orosz nyelv, nem volt annyira egyszerű a felület elsőre, hogy könnyedén megtaláljam a nyelvválasztást, de sikerült átváltanom angolra. Itt megnézhettem a beállításokat, a hirdetéseket, illetve el kellett indítanom a fizetési folyamatot.

Ezen a ponton tért el leginkább a korábban megszokottól. A megadott cégadatok alapján kaptunk egy dubaji cégre kiállított számlát, ide kellett előre átutalnunk a hirdetésre szánt összeget. Mivel korábban nem említette a kapcsolattartóm, hogy dubaji cég áll mögöttük, így kértem tőle egy jóváhagyást, hogy biztos ide kell-e utalnom. Ő biztosított róla, hogy jó helyen járok, így átutaltuk az összeget.

Aztán vártam, hogy “aktiválódjanak a hirdetések, feltöltődjön a kreditünk”, de ez 1 hétig nem történt meg automatikusan. Kértem a hölgyet, hogy nézzen utána az utalásnak. Még aznap küldte a jóváhagyást a pénzügyi osztály, hogy most már aktiválhatom a hirdetéseket.

Ennek a menetét szerintem érdemes lett volna előre jelezni nekem a várható időtartammal, átfutással együtt. Itt volt bennem egy kis bizalomvesztés (dubaji cég), a hosszú átfutási idő és a várakozás miatt.

Yandex Direct

A felhasználói felület szinte azonos a Google Ads-szel.

  • Áttekintő fül
  • Kampányok
  • Ajánlások
  • Konverziók
  • Statisztikák
  • Könyvtár
  • Elemek
  • Információk (Segítség, Oktatási anyagok, hírek stb)
  • Dokumentumok és fizetés

Ha ismered és használod a Google Ads-t, akkor ezen a felületen is könnyedén boldogulni fogsz!

Jönnek konverziók a hirdetésekből?

Az elmúlt negyedévben érkeztek számunkra fontos konverziók Yandex hirdetésekből. Mivel ismeretlen volt számunkra a felület és a rendszer is, valamint nem tudtuk, mit várhatunk a rendszertől, így alacsonyabb büdzsével indultunk a hasonló Google Ads hirdetésekhez képest.

Van utánkövetés?

A Google Ads-cel ellentétben itt (még) nem kaptunk megkeresést az ügyfélszolgálattól, hogy optimalizáljuk együtt a hirdetéseket, hogyan lehetne jobb vagy min érdemes még változtatni. A hirdetési céljainknak sem javasoltak más típusú hirdetéseket. Az egyedüli lehetőség a felületen belül az Oktatási anyagok és Javaslatok fül.

Ha neked is fontos láb lehet a Yandex, akkor biztatlak, hogy próbáld ki! Tapasztalt PPC-sként nem érhet meglepetés és remek kiegészítője lehet a Google-Meta-(Linkedin-TikTok) lábnak.

Máskor is szeretnél hasonló dolgokról olvasni? Kövesd a munkánkat:

MIKOR érdemes egy telített piacra új szereplőként belépni?

Évente sok ezerrel nő az új rendelők száma. A fiatal orvosgeneráció már el sem tudja képzelni, hogy 5-10 év munka után ne nyisson saját rendelőt. De vajon érdemes-e? És ha igen, mikor érdemes belevágni? A piac egyre szegmentáltabb lesz. A specifikus rendelők előnnyel...

Külföldi tulajdonú fogorvosi rendelők helyzete

Mi történt a covid első és második hullámában a külföldi magyar tulajdonú rendelőkkel? Van-e vagy lesz-e hatással a magyar piacra a kiutazni nem tudó orvosok munkakeresése?

Kedvenc medical tartalomgyártóim a TikTokon

Könnyed tartalom az év végére: szubjektív magyar tartalomgyártói ajánló a TikTok egészségügyi szegmenséből. A legkevésbé sem a követők száma vagy az együttműködő márkák éves bevétele alapján kerültek be a listámba a csatornák. Sokkal inkább a tartalom minősége vagy a szimpátia döntött. A legtöbben orvosok vagy azok lesznek hamarosan, de bekerült 1 kakukktojás is közéjük. 

Értékesítés az IDS-en

Marketingesként az IDS-en legizgalmasabb élmény a kultúrák különböző értékesítési stratégiája volt. Az amerikaiak a lenyűgöző standelemekkel, az izgalmas fogászati showműsorokkal és a dübörgő zenével fogtak meg. (Fogászati kiállításon hangos zene? Meglepett, de...

7 fogászati marketing kampány, amivel neked már nem érdemes kísérletezned

Azt nem lehet rám mondani, hogy ne lennék kreatív ötletek híján, ha új fogászati marketing kampányokat kell kitalálni. Szeretek tesztelgetni, és szerencsére az ügyfeleim jelentős része is nyitott az újdonságokra. Vannak ötletek, amik eleve kudarcra voltak ítélve, de akadnak olyanok, amikről csak később derült ki, hogy nem fogják beváltani a hozzájuk fűzött reményeket.

DentOwl Talk – After Eight Dr. Lászlófy Csabával

A tavaszi karantén alatt DentOwl Talk címmel indítottunk élő, interaktív Zoom-beszélgetéseket, meghívott vendégekkel. Az első invitáltunk Dr. Lászlófy Csaba, szájsebész kolléga volt, aki most is első kérésre elfogadta meghívásunkat, hogy a márciusi korlátozások óta eltelt 9 hónapról, annak tanulságairól és személyes tapasztalatairól kötetlenül beszélgessen velünk.