2024-ben volt alkalmam megismerni az “orosz Google Ads-t”, a Yandex Direct-et. Milyen lépéseken kell végigmenni ahhoz, hogy létrehozz egy hirdetési fiókot? Milyen mérési lehetőségek vannak? Miben különbözik a Google Ads-től? Mutatom!

Kik használják a Yandex-et?

Ha orosz ajkú ügyfeleket szeretnél elérni, akkor a Yandex megkerülhetetlennek tűnik a böngészők között. A Yandex-nek 2024-ben a piaci részesedése kb. 55-60% volt, népszerűsége azért ilyen magas, mert az orosz nyelvi sajátosságokhoz és helyi preferenciákhoz jól alkalmazkodik, illetve számos, egyéb Yandex-szolgáltatás elérhető a felületen (email küldés, időjárás-előrejelzés, térkép, fordító, játékok stb).

A Google-nek kb. 35-40% körül mozog a piaci részesedése. A Google-t főleg a nemzetközi tartalmakra nyitottabb, illetve a nemzetközi márkákat előnyben részesítő felhasználók használják.

Mint minden más nemzet esetében, az orosz piacnál is fontos megismerni a helyi sajátosságokat, kulturális különbségeket. Az orosz piac mellett tavaly a kínaival is volt alkalmam ismerkedni, így nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy ez a lépés mennyire fontos! Persze, ChatGPT a barátunk, de a helyi lakosokkal való mélyinterjú – szerintem – elengedhetetlen! Jelen esetben volt anyanyelvi lektorunk, aki minden anyagunkat átolvasta és kijavította. Sok mindent tud már az AI, de ez a lépés még kihagyhatatlan.

Tehát soha ne a magyar mentalitásból, gazdasági viszonyból, motivációkból induljunk ki!

Hogyan kell fiókot létrehozni?

Mivel nem tudok oroszul, első lépésként felvettem a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, akik a sales kapcsolatfelvétel után, a teljes folyamat alatt biztosítottak számomra egy angol nyelvű account menedzsert. Vele tudtam egyeztetni a fiók létrehozását, a szerződéskötést, a fizetéssel kapcsolatos feladatokat és a hirdetések szövegezését is. A kapcsolattartó gyorsan válaszolt, de az időeltolódással számolni érdemes. Nekem kényelmes volt, hogy egy emberrel tudtam kommunikálni.

Itt kiemelném az egy-et és az embert is, mert a Google-nél a legtöbbször chatbot-ok válaszolnak, és minden alkalommal másnak kell részleteznem az adott problémát.

Első lépésként ki kellett töltenem a Vállalkozásra vonatkozó információkat. Ez igen részletes volt, nem csak az elérhetőséget és a cégadatokat kérték be. Ezen az űrlapon kellett megadnom a banki adatokat és hogy havonta mekkora büdzsét szánunk a hirdetésekre.

Milyen hirdetések elérhetőek?

Az ezzel egy időben érkező másik űrlap a hirdetésekre vonatkozott. Itt is részleteznem kellett, milyen típusú hirdetést preferálok, mit hirdetek, mi a weboldalam címe, milyen konverziókra szeretnék fókuszálni, milyen lokációban stb.

Milyen hirdetéstípusok választhatóak?

  • Search
  • PPC Display
  • CPM Display Banners
  • CPM Display Video
  • DSA
  • Smart Banners
  • Search Banners

Milyen célokat lehet választani?

  • clicks
  • views
  • conversions
  • registrations
  • purchases
  • ROI
  • etc.

Kb. 1 hét alatt készültek el a kampányok a megadott brief-ek és a landing oldal alapján. A jóváhagyás előtt megkaptuk a GTM kódot, amivel mérni tudjuk a Yandex Direct sikerességét. A beállításhoz egy pdf-et mellékeltek, így gyorsan végig lehetett vinni a folyamatot (sima Custom HTML volt).

Fizetés

A hozzám kirendelt ügyfélszolgálatos hölgy elkészítette a fiókunkat, benne a hirdetésekkel, majd elküldte a belépési adatokat hozzá. Az alapbeállítás az orosz nyelv, nem volt annyira egyszerű a felület elsőre, hogy könnyedén megtaláljam a nyelvválasztást, de sikerült átváltanom angolra. Itt megnézhettem a beállításokat, a hirdetéseket, illetve el kellett indítanom a fizetési folyamatot.

Ezen a ponton tért el leginkább a korábban megszokottól. A megadott cégadatok alapján kaptunk egy dubaji cégre kiállított számlát, ide kellett előre átutalnunk a hirdetésre szánt összeget. Mivel korábban nem említette a kapcsolattartóm, hogy dubaji cég áll mögöttük, így kértem tőle egy jóváhagyást, hogy biztos ide kell-e utalnom. Ő biztosított róla, hogy jó helyen járok, így átutaltuk az összeget.

Aztán vártam, hogy “aktiválódjanak a hirdetések, feltöltődjön a kreditünk”, de ez 1 hétig nem történt meg automatikusan. Kértem a hölgyet, hogy nézzen utána az utalásnak. Még aznap küldte a jóváhagyást a pénzügyi osztály, hogy most már aktiválhatom a hirdetéseket.

Ennek a menetét szerintem érdemes lett volna előre jelezni nekem a várható időtartammal, átfutással együtt. Itt volt bennem egy kis bizalomvesztés (dubaji cég), a hosszú átfutási idő és a várakozás miatt.

Yandex Direct

A felhasználói felület szinte azonos a Google Ads-szel.

  • Áttekintő fül
  • Kampányok
  • Ajánlások
  • Konverziók
  • Statisztikák
  • Könyvtár
  • Elemek
  • Információk (Segítség, Oktatási anyagok, hírek stb)
  • Dokumentumok és fizetés

Ha ismered és használod a Google Ads-t, akkor ezen a felületen is könnyedén boldogulni fogsz!

Jönnek konverziók a hirdetésekből?

Az elmúlt negyedévben érkeztek számunkra fontos konverziók Yandex hirdetésekből. Mivel ismeretlen volt számunkra a felület és a rendszer is, valamint nem tudtuk, mit várhatunk a rendszertől, így alacsonyabb büdzsével indultunk a hasonló Google Ads hirdetésekhez képest.

Van utánkövetés?

A Google Ads-cel ellentétben itt (még) nem kaptunk megkeresést az ügyfélszolgálattól, hogy optimalizáljuk együtt a hirdetéseket, hogyan lehetne jobb vagy min érdemes még változtatni. A hirdetési céljainknak sem javasoltak más típusú hirdetéseket. Az egyedüli lehetőség a felületen belül az Oktatási anyagok és Javaslatok fül.

Ha neked is fontos láb lehet a Yandex, akkor biztatlak, hogy próbáld ki! Tapasztalt PPC-sként nem érhet meglepetés és remek kiegészítője lehet a Google-Meta-(Linkedin-TikTok) lábnak.

Máskor is szeretnél hasonló dolgokról olvasni? Kövesd a munkánkat:

Peres ügyek a rendelőben – Működő megoldások

Élő webinár a rendelői peres ügyekről. Miket tapasztalunk mostában, hogyan érdemes kezelni és hogyan nem a perrel fenyegő pácienseket

Karácsonyi látogatás az SOS Krízisközpontban

Évek óta hagyomány nálunk, hogy Mester Emesével és Dr. Radánovics-Nagy Dániellel az év végén ellátogatunk egy SOS Krízisközpontba. Ez az idei évben sem volt másként: Jordan Hungary szájápolási termékeket és gyümölcsöket vittünk a valóban rászorulóknak.

Értékesítés az IDS-en

Marketingesként az IDS-en legizgalmasabb élmény a kultúrák különböző értékesítési stratégiája volt. Az amerikaiak a lenyűgöző standelemekkel, az izgalmas fogászati showműsorokkal és a dübörgő zenével fogtak meg. (Fogászati kiállításon hangos zene? Meglepett, de...

Nem megfelelő beteganyag? Ezért ne legyél „kuponos rendelő”!

A május 1-i Dentowl Talk komment szekciójában jót mulattak a fogorvosok a "kuponos rendelő" kifejezésen. A pandémiával járó leállás rengeteg fogászatot hozott nehéz helyzetbe - pont, mint a 2008-as gazdasági válság. Hiszem, vallom és tapasztalom, hogy nem kell állandó...

Szemét kérdés – Költségcsökkentés a rendelőben

Hogyan lehet csökkenteni az ipari mennyiségű szemetet a rendelőben? Mi történik a kommunális szemétbe kidobott veszélyes hulladékkal?
Ezekre a kérdésekre keressük a választ ma meghívott vendégeinkkel.

Ha nem a marketing miatt kell weboldal a rendelődnek – Dentique Budapest

Egy igazán különleges, kedves doktornőt ismertem meg nyáron az @inDent Digital&Classic közbenjárásával.