A május 1-i Dentowl Talk komment szekciójában jót mulattak a fogorvosok a „kuponos rendelő” kifejezésen. A pandémiával járó leállás rengeteg fogászatot hozott nehéz helyzetbe – pont, mint a 2008-as gazdasági válság. Hiszem, vallom és tapasztalom, hogy nem kell állandó akciókat és kedvezményeket biztosítanod ahhoz, hogy népszerű és profitábilis fogászati rendelőd legyen. A megfelelő „beteganyag” csak rajtad múlik. Hogyan tudod őket bevonzani?
2013-ban vettem át egy budapesti kétszékes rendelő teljes kommunikációját (beleértve a marketing kampányokat is). Abban az időben kezdtek népszerűek lenni a fogászati szektorban a kuponoldalak és ez a rendelő élen járt az akciós fogfehérítésben, tömésben és konzultációban. A kuponoldalak bizonyos regisztrációs díjért vagy jutalékért cserébe népszerűsítették a rendelőt a saját felületeiken. Rengetegen vásároltak 30-60%-kal csökkentett kezelést, többszáz új páciens érkezett a rendelőbe havonta.
Az akkori marketinges azt gondolta, hogy „jó áron” behozza az új beteganyagot, biztosít nekik egy kedvezményes kezelési árat, majd pedig a fogorvosok visszatérő pácienst varázsolnak belőlük. Ám ez sokadik próbálkozásra sem történt így.
Miért volt rossz a gondolatmenet?
Az, aki nyomott áron veszi igénybe a szolgáltatásaid, soha nem fog visszatérni és nem fogja kétszer-háromszor olyan drágán megvásárolni azt, amit előtte féláron megkapott. Az árérzékeny ügyfelet nem lehet egy kiváló szolgáltatással megtartani. Ő mindig keresni fogja az akciós fogkő-eltávolítást, tömést, röntgent. És ha nálad nem kapja meg, megtalálja máshol.
Első intézkedésként felmondtam minden ilyen szerződést, megszüntettem az állandó akciókat a rendelőben és elkezdtem egy hosszú távú stratégiát alkalmazni. Jó üzenetek, megfelelő helyen elhelyezett hirdetések és következetes kommunikáció. A rendelő már 2 hónap alatt elkezdte visszahozni a befektetett időt, pénzt és energiát, egy éven belül pedig rá sem lehetett ismerni a beteganyagra.
Ne az árral próbáld megtartani a beteget!
Ha a piaci árnál alacsonyabban dolgozol, és ezt kommunikálod is magadról, akkor hamar a saját vermedbe esel. Profit nélkül nem tudsz fejlődni, nem tudsz eszközökbe, anyagokba, oktatásba fektetni. A fogászati anyagok neked is ugyanannyiba kerülnek, mint a konkurenciának, de neked kevesebb bevételből kell majd kitermelned ugyanazt. (Tudom, hogy hatalmas különbségek vannak a fogászati anyagok ára és minősége között, de akikkel egy szintre pozicionálod magad, nagy valószínűséggel hasonló alapanyagokkal dolgoznak). Saját magadtól (és a munkatársaidtól) vonod meg a fejlődés és ezáltal az előrelépés lehetőségét.
Mit csinálj állandó árakció helyett?
- Árkedvezmény helyett próbálj plusz szolgáltatást vagy csomagajánlatot adni!
- Ha már egyszer nálad járt az ügyfél, érd el, hogy újra (és rendszeresen) téged válasszon!
- Használd ki a szájhagyomány erejét!
Áremelés témában ajánlom Gál Kristóf vállalkozófejlesztő írásait és workshopjait!