A Gyakran Ismételt Kérdések (a továbbiakban GYIK) az egyik vezető típusú tartalom az egészségügyi marketingben (is). A téma fontosságát mutatja, hogy nem csak a fórumok és Facebook csoportok vannak tele a sokszor feltett kérdésekkel, hanem konkrét honlap is született erre a célra, ami a mai napig az egyik legnépszerűbb ilyen oldal. (Nem sokáig, hiszen a Google erre is rátette a kezét! A 2020-as Dental World Digital-ra készített videómban arra is kitértem, miért és hogyan érdemes használni ezt az “új Google GYIK funkciót”).
Milyen kérdések számítanak GYIK-nek?
Amikor GYIK tartalmat gyártunk, akkor összegyűjtjük azokat a témákat, amik a legtöbbször merülnek fel a páciensek fejében. Szakmabeliként ezek rendkívül egyértelműnek sőt, akár butaságnak is tűnhetnek, ám sokan mégsem tudják rá a választ.
Ilyen például:
- Mi az az inlay?
- Miből van a fogászati implantátum?
- Mi történik a csontpótlás során?
- Fájdalmas-e a bölcsességfog húzás?
Miért érdemes GYIK tartalmat készíteni?
A GYIK videók és blogposztok segítenek abban, hogy kialakítsuk a bizalmat a páciensben: egy szakértőtől tudnak meg többet a témáról anélkül, hogy kínosan éreznék magukat az ilyen “egyszerű kérdések” megfogalmazásán.
Ez a fajta edukáció elősegítheti a páciensáramlást, valamint megkönnyítheti az első konzultációt.
Esettanulmány: Differental
A Differental fogorvosi rendelővel 2020-ban GYIK videókat forgattunk implantálás, esztétikai beavatkozások és digitális fogászat témában. A forgatásra olyan gyakran ismételt kérdéseket gyűjtöttem össze, amiket valós felhasználók írtak a fórumokon. A rendelőben vettük fel az anyagokat az orvos, egy operatőr és egy rendező segítségével. A kamera másik felén én ültem, és beszélgettünk az orvossal, nem kellett “előadást tartania”. Ez a legtöbb ügyfél számára kényelmesebb, mintha a kamerába kellene beszélnie hallgatóság nélkül. Látja a reakcióimat, van szemkontaktus, tudom őt szavak nélkül is irányítani.
Mennyire irányítottak a válaszok?
Nem írtunk szövegkönyvet, de egy-egy téma kapcsán megbeszéltük, miket szeretnék visszahallani, mik azok a kulcsmondatok, amik fontosak lehetnek a leendő pácienseinknek. Ha valami nem hangzott el, akkor irányítottan tettem fel a következő kérdést, hogy mindenképpen benne legyen a felvett anyagban a válasz.
Mennyire megterhelő egy ilyen anyag elkészítése a fogorvos számára?
Tapasztalatom szerint vannak szakemberek, akiket “bekapcsolnak, majd kikapcsolnak”, azaz szemernyi félsz sincs bennük a kamera láttán. Ez általában érződik is a felvételeken, hiszen gördülékeny a válasz, magabiztos a kiállás.
A második típusnak idő kell, mire megszokja a fényeket, az őt körülvevő embereket, és összeszedi a gondolatait az adott téma kapcsán. Ebben az esetben sohasem várom el, hogy minden kérdésre 2-3 perces folyamatos beszéddel reagáljon, segítem őt, és többször tartunk szünetet a forgatás során.
A felvétel ideje változó, attól függ, nagy stábbal, vagy “home made” megoldással dolgozunk, de min. 2 órával érdemes számolni. Kb. fél óra, mire megtaláljuk a tökéletes helyszínt, beállítjuk a fényeket, a hangot, és elkészítjük az első próbafelvételeket. Mivel egyszerre min. 10-15 kérdésre vesszük fel a válaszokat, így 1 órát biztosan rászánunk a forgatásra. Ha szeretnénk vágóképekkel színesíteni a felvételek, akkor arra is célszerű időt elkülöníteni.
A GYIK tartalmakat elsősorban a honlapra gyártottuk edukációs céllal, de megosztottuk a közösségi oldalakon is.
A fenti felvételek az Everengine csapatával készültek, és a Differental Fogorvosi Rendelő kizárólagos tulajdonát képezik.
Operatőr: Kiss L. Marcell
Rendező: Kerek Sára
Szakmai háttér: Szemes Orsolya és Dr. Nagy Zsolt