Nehezen igazodsz el a fogászati marketinggel kapcsolatos kifejezések között? Még csak ismerkedsz a különböző hirdetésekkel? Bizonytalan vagy a kezdő lépésekben? Összegyűjtöttem a legfontosabb kérdéseket és válaszokat a témában. 

Miért van szükség marketingre egy fogorvosi rendelőben?

Szükség csak akkor van rá, ha (még) nincs akkora betegköröd, amennyit szeretnél vagy  úgy érzed, nem a megfelelő páciensek érkeznek a rendelődbe. Ha elégedett vagy a rendelőd bevételeivel, mert szájhagyomány útján is sokan érkeznek hozzád, akkor nincs szükséged külső segítségre.

Mi tartozik a fogászati marketing alá? 

Minden olyan eszköz, amivel a célod a profit maximalizálása, amibe a jól ismert hirdetéseken kívül beletartozik a piac ismerete, a szolgáltatások kialakítása, az árképzés és az értékesítés is. Minden amit kifelé, a betegek (vagy egyes esetekben más orvosok) felé kommunikálsz.

Ide tartozik a fent említetteken kívül:

  • a fogorvosi honlap, 
  • a Google, Facebook és Instagram hirdetések, 
  • videós tartalmak
  • hírlevelek
  • print anyagok (névjegy, ajánlókártya, betegvisszarendelő kártya stb)
  • magazin megjelenések
  • média-megjelenések
  • együttműködések stb.

Miért alakult ki a “fogászati marketing” szakterület? Egy jó “általános marketinges” nem ért a fogorvosi rendelőkhöz?

Azt tapasztaltam, hogy minden JÓ (ezt érdemes kihangsúlyozni) szakember átlátja a piacot, de az első időszakban (ez kinek mennyi idő) NEM ÉRZI, mit kell csinálni, mi az, ami működni fog az egészségügyi marketingben, te miben leszel más, mint a többi rendelő. Auditáltam olyan induló rendelőket, amik mind ugyanazokat a hibákat követték el a hirdetési stratégiában. Ezt a tanulási szakaszt te finanszírozod, a nem konvertáló hirdetéseket, a nem jól célzott közönségeket.

Egy fogászati marketinges ideális esetben sok éve a szakmában van, látja, ismeri és kezeli a fogászati piacot, rálátása van az egyes szektorokra. Tudja, milyen nehézségekkel küzdenek a rendelők és van ötlete ezek megoldására. Nem kell elmagyaráznod neki, mit jelent az inlay, az implantáció vagy az azonnali fogbeültetés. Ismeri a szektor szereplőit, nem kell minden esetben a nulláról kezdeni a konkurenciakutatást. Szakmai kapcsolatokat tud elősegíteni.

Én nem hiszek a “konfekció marketingben”, szerintem nem lehet sablonként ráhúzni egyik fogorvosra sem az iskolai tananyagot. Persze, vannak elemek, amik kötelezőek és mindenkinél működnek, de sok dolog nem általánosítható.

Mit értek ezalatt?

  • Szeret-e, tud-e szerepelni kamera előtt? Lehet-e vele videós tartalmakat készíteni?
  • Van-e ideje, energiája, kedve, affinitása szakmai anyagok írni?
  • Tud-e, akar-e betegnyelven kommunikálni vagy ragaszkodik az orvosi szakzsargonhoz? 
  • Beengedi-e a betegeket a magánéletébe vagy szigorúan csak a szakmai dolgokat szeretné megosztani?

Egy marketinges meg tudja oldani a rendelő marketingjét?

Úgy tapasztaltam az elmúlt években, hogy a reneszánsz marketingesek már sajnos kihalófélben vannak. (Én is ebben nevelődtem még, mindenhez kellett érteni, hiszen velünk együtt változott a szakma.) Ahogy fejlődött az online marketing az elmúlt 10 évben, úgy töredezett ezernyi darabra a szakmánk.

Már külön szakértő foglalkozik

  • a honlap vizuális megjelenésével (UI designer),
  • a honlap elkészítésével (fejlesztő vagy webdesigner),
  • a marketing stratégia megalkotásával,
  • a hirdetések kezelésével (PPC),
  • a szövegek írásával (content marketing)
  • és a szövegek optimalizálásával (SEO). 

Természetesen van, aki mindezeket egy kézben tudja tartani, de viszonylag ritka. Ha találkoztál ilyennel, aki jól csinálja, akkor próbáld megtartani, mert aranyat ér! 🙂

Ezért láthatod, hogy egyre több butik ügynökség van, ahol szakértők laza hálózataként segítik a munkád.

Mennyi idő, amíg elkészül egy fogászati honlap?

Ez egy nagyon érzékeny kérdés mind a fejlesztői, mind a rendelői oldalról. 🙂 A megrendelő általában mindent tegnapra szeretne, prémium minőségben, de sokszor sem ideje, sem energiája, sem büdzséje nincsen erre. Ideálisnak mondható, ha egy webes 2 hónap alatt össze tudja rakni az oldalt, de ez ritkán valósul meg. A honlapkészítés nagyon nagy része a tervezés, maga az “összerakás” ehhez képest rövidebb folyamat.

A legtöbb rendelő a tartalmak összerakásával csúszik el: menüpontok kialakítása, szövegek írása, korrektúrázása, képek válogatása-átadása hónapokat vesz igénybe a napi munka mellett. Ezeket mind számold bele a folyamatba, mikor lesz erre időd. A webfejlesztő ezek nélkül csak a vázat tudja kialakítani sajnos.

És én azt vallom, hogy egy honlap soha nincs kész, mindig van min javítani, fejleszteni, optimalizálni. Az új algoritmusok ezt eleve meg is követelik.

Mennyibe kerül egy fogászati honlap?

Láttam már pár tízezer forintért átadott és sokmillióért fejlesztett weboldalt is. A kérdés az, hogy mit szeretnél, milyen minőségben és milyen határidővel? Mire van valójában szükséged? Kezdő fogorvosként, ha főként magyar betegeket kezelsz, bizonyára nem lesz szükséged egy többnyelvű, egyedileg fejlesztett, online időpont foglalással is rendelkező honlapra. 

Az alábbi költségekkel érdemes számolnod elsőként:

  • Domain éves díja
  • Tárhelyszolgáltatás
  • Webmotor és/vagy websablon
  • Lincensszel rendelkező képek díja vagy saját fotók készíttetése
  • Webfejlesztő díj
  • Fenntartási költség

Ezen felül extra költségként felmerülhet: 

  • UI designer díja
  • Grafikus díja
  • Fejlesztői díj
  • Szövegírói díj
  • SEO optimalizálás költsége
  • Data szakember setup díja

A saját nevemre vagy a rendelő nevére foglaljam a domaint?

A karantén idején tartottam egy online előadást a Google optimalizálásról, ahol kifejtettem, hogy melyik a célszerűbb. Ha erős a márkaneved, vagy olyan rendelőt szeretnél, ahol több orvos dolgozik, akkor érdemes a márkanévre (is) foglalni a domaint (nincsmégilyendent.hu).

Ha fontos számodra, hogy sok beteg érkezzen az oldalra organikusan, akkor érdemes egy keresőszót befoglalni a domainbe. Ez általában a szakterület + lokáció szokott lenni, de bármi jó lehet, amit ismernek és használnak a betegek.

És persze ezek kombinációja is működhet! Azaz van néhány ilyen és néhány olyan domain neved is. 

Érdemes megvenni egy jó kulcsszóval rendelkező domaint?

Attól függ! A Google organikus helyezésénél figyelembe veszi az algoritmus, milyen régi a domain, azaz ugyanolyan tartalommal rendelkező, 5 éve bejegyzett domain előrébb fog szerepelni, mint amit 1 hete jegyeztél be. De a domain csak egy apró részlete egy jól optimalizált honlapnak, nem érdemes erre feltenned az összes pénzedet! 

Volt egy ügyfelem, akinek egy technikai hiba folytán egy 10+ éve optimalizált domainneve veszett oda. Domaindílerek (igen, vannak ilyenek) 2000 eurot kérték érte, de elvből nem szeretett volna ezért fizetni. Egy induló vállalkozásnál volt olyan nemzetközi domain, amiért szintén ennyit kértek, de többhetes vonakodás után sokszáz eurot lealkudtak ők maguk az árból.

Érdemes mérlegelned, megéri-e a domain ezt az árat és a SEO hozni fogja-e a számokat, amivel ez a költség megtérül. Egyébként az elmúlt években teljesen átalakult a Google első oldali megjelenése, így az is lehet, hogy néhány év múlva fizetett hirdetés nélkül nem is lehetsz majd az első oldalon. 

Hogyan válassz fogászati marketing szakembert?

Szerintem úgy, ahogy fogorvost! 🙂 A legtöbben ajánlás útján találják meg az ideális fogászati marketing partnert, mások böngésznek a honlapok között, megint mások ár alapján döntenek. 

Érdemes rákérdezni:

  • a korábbi nyilvános együttműködésekre (igen, vannak titkos projektek, amit nem rakunk a kirakatba, nehogy lemásolja a konkurencia),
  • az eddigi tapasztalatokra és eredményekre,
  • kizárólagos-e az együttműködés vagy több azonos futó projekt is van-e a cégnél. Én például csak kizárólagos szerződéseket vállalok, hiszen saját magamnál nehezen tudnék adott időben, adott témában jobbat alkotni. Így fordulhat elő, hogy van akivel 13 éve dolgozom már együtt! 
  • és semmiképpen se hagyd ki a kémiát! Az ügyfél és az ügynökség között fontos, hogy meglegyen az összhang, gördülékenyen tudjanak kommunikálni a hónapok-évekig tartó közös munka alatt.

Inkább az elméletre feküdjek rá vagy gyakorlati tudást szerezzek?

Attól függ, mi a célod! Ha hosszú távon szeretnéd kiszervezni a fogászati marketinggel járó feladatokat, akkor a minimális elméleti háttéren kívül nem lesz másra szükséged, csak egy jó fogászati marketing partnerre. 

Ha szeretnéd átlátni, netalán kézben tartani a rendelőben futó marketing folyamatokat, akkor érdemes különböző elméleti és gyakorlati tanfolyamokra járnod, ahol megtanulod a marketing alapjait. Ez lehet egyéni oktatás vagy csoportos alkalom is, online vagy 3D-ben.

Ki kezelje a rendelőben a marketinget?

Nagyon-nagyon fontos és sarkalatos kérdés! A legtöbb fogorvos úgy gondolja, hogy a recepciós, a rendelővezető vagy a fogászati asszisztens idejébe belefér “hogy kitegyen néhány posztot a Facebookra”. Nekem az a tapasztalatom, hogy az esetek 99%-ban ez nem működik! Természetesen az elmúlt 13 évben volt olyan, akinél igen, de ott egy rendkívül talpraesett, értelmes, fiatal, agilis hölgyről volt szó, akinek egyébként is vérében volt a szövegírás. Erre született, csak tett egy kis kitérőt! 🙂

A rendelői dolgozók a nap jelentős részében a munkájukkal vannak elfoglalva és csak nyűgnek tekintik az extra feladatokat. Az általuk készített szövegek sem orvosi, sem marketing szempontból nem értékelhetők (hiszen nem ez a szakmájuk!).

Ha van olyan kollégád, aki érdeklődik a fogászati marketing és kommunikáció iránt, akkor érdemes erre terelgetned, de egyébként nem javaslom, hogy házon belül add ki valakinek.

Mennyibe kerülnek a Google Ads és Facebook hirdetések?

A hirdetéseknek kétféle költsége van: egyrészt fizetsz a megjelenés/kattintás/konverzió után az adott platformnak, másrészt fizetsz a hirdetést kezelő szakembernek (PPC kolléga). A Pay-per-click (PPC) hirdetéseknél csak akkor számolnak fel neked költséget, ha valaki rákattintott a hirdetésedre.

Itt sem mindegy, hogy több országban jelenlévő nemzetközi rendelőről van szó, sokezer eurós havi büdzsével vagy egy-két székes fogorvosi klinikáról, ahol minimális összeget tudnak erre allokálni. 

A hirdetéskezelés díja függ a büdzsé nagyságától, a stratégia összetettségétől, a hirdetés időtartamáról (egész évben vagy csak egy-egy alkalommal fut), az együttműködés hosszától, valamint a szakember tapasztalatától. Vannak szakértők, akik óradíj alapon dolgoznak, mások havidíjat számolnak fel.

 

Van még kérdésed fogászati marketinggel kapcsolatban? Írj nekünk és válaszolunk!

Máskor is szeretnél hasonló dolgokról olvasni? Kövesd a munkánkat:

Értékesítés az IDS-en

Marketingesként az IDS-en legizgalmasabb élmény a kultúrák különböző értékesítési stratégiája volt. Az amerikaiak a lenyűgöző standelemekkel, az izgalmas fogászati showműsorokkal és a dübörgő zenével fogtak meg. (Fogászati kiállításon hangos zene? Meglepett, de...

9+1 tipp a hatékony fogászati blogposzthoz

Azért, hogy ne csak te, de az olvasóid is élvezzék azt, amiről írsz, érdemes betartanod néhány blogolási alapszabályt.

Negatív értékelések – Hogyan válaszolj rájuk?

Fontos tisztában lenned azzal, hogy a negatív visszajelzésekre azért adunk választ szövegesen is, mert ez a jövendő pácienseknek szól.

Mi lesz veled, fogászati turizmus?

Sokakat foglalkoztat a fogászati turizmus helyzete. Vagy azért, mert benne dolgozik, és lassan egy éve kell szembenéznie egy teljesen új rendszerrel, vagy pedig azért, mert őt is érinti a kiéleződő verseny a hazai betegekért.

Fórumok, chatszobák és zárt csoportok – Mi a közös bennük?

Tegnap jött a felismerés: minden maradt a régi, csak a platform változott. 2007-ben kezdtem el online marketing területen dolgozni. Akkoriban szinte minden honlapnak volt hozzászólás/chat/fórum funkciója, amit sokan használtak is, ott osztották meg kért-kéretlenül a véleményüket az adott tartalomról.

Folytatódnak a jótékonysági látogatások!

Óriási örömmel osztom meg veletek a hírt, hogy a Dental Meetup keretében összegyűjtött adományokból idén is több krízisközpontba tudunk ellátogatni fogászati prevenciós foglalkozást tartani.😊