A 2024-es évem – tőlem szokatlan módon – rengeteg változással, változtatással telt. Nyitottunk képzési központot, felbomlottak évek óta tartó együttműködések, tanítottam sokat és ősszel ellátogattam a világ másik felére is.

A 2023-as évzárómat azzal zártam, ahogy minden évemet szoktam: nyugodt, kiegyensúlyozott, tervezett munkára vágytam. Érezhettem a változás szelét, mert gondoltam a búcsúzásra – ebből volt, nem is egy. A PPC Meetupra pedig nem hogy eljutottam, de ősszel társszervezőként csatlakoztam is Bay Áronhoz. Jöjjenek akkor a részletek!

Szakmai kihívások

A tavalyi évben fokozódott a nyomás az ügyfeleken, így közvetve rajtam/rajtunk is. A gazdasági nehézségek egyre több szektorban jelentkeznek, a páciensek átgondoltabban, nehezebben nyitják ki a pénztárcájukat. Ezt érzik azok a rendelők is, akik eddig nem költöttek marketingre és szájhagyomány útján terjedtek a betegek körében. (Bizony, még a mai napig van belőlük jónéhány!) Az idei megkeresések egy része is olyan rendelő vagy orvos volt, akik félműszakokkal üzemelnek.

Mindezek hatására hónapról hónapra nőtt a konkurens rendelők mennyisége a hirdetési platformokon, havonta több száz (!) Meta hirdetést böngésztem át. Nőttek a hirdetési költségek, és kiéleződött a verseny a marketing minden területén (közösségi média, SEO, PPC). A rendelők rá voltak kényszerítve a változásra: egyértelműen érezhető a javulás a videós tartalmak és a hirdetések kapcsán. Amit 5 éve tanítottam, az ma már alap – innen kell nekünk is fejlődni, változni, megtalálni, merre visz a jövő marketinges útja. De ezeket gondolom ti is éreztétek.

Búcsú ügyfelektől

Sokszor kiemeltem, hogy az ügyfélköröm nagyon stabil, 2018 óta szinte ugyanazokkal dolgozom, a “legfrissebb kereskedés” is 2 éve van mellettem. Ez elsőre könnyebbségnek tűnik, ám a jót könnyen megszokja az ember: az első időszakban nagyon látványos eredményeket tudunk elérni tudatos, méréseken alapú hirdetésekkel, jól felépített, hasznos szakmai tartalmakkal, leadgeneráló weboldalakkal. Ismerjük egymást, a márkát, a piaci szereplőket és a kampányidőszakokat. Senkinek sem kell magyarázni a kampány elemeit, annak működéseit.

Ám a neheze évek után jön: állandóan megújulni, kijönni a saját kis világunkból és nem mindig a megszokott felé nyúlni. Az ügyfél is megszokja, természetesnek tekinti, hogy minden működik, minden mindig kész időre, nem kell minket “cseszetetni” semmiért, jönnek a számok.

Tavasszal a teljes megújulás mellett döntött az egyik legrégebbi ügyfelem. Új, hatalmas ígéretekkel kecsegtető ügynökséggel szerződött le. Minden korábban működő felületet és koncepciót lecserélt, milliókat költött offline és online marketing elemekre az új vezető javaslatára. Ezt a rengeteg változást a hirdetési rendszerek nem tudták lekövetni, az újonnan bevezetett foglalási rendszert nem lehetett sehogyan mérni, hiába vontunk be tucatnyi külsős kollégát. A befektetett milliókat nem követték eredmények, és bár az ügyfél elégedett volt az 5 évnyi munkámmal, úgy döntött, vált és mindenkitől elbúcsúzik.

Pár hónappal később újból megkeresett, hogy hiába szerződött le az új céggel, és költ havonta 3x annyit hirdetésekre, mint mellettem, a számok a közelében sincsenek azoknak, amiket együtt hoztunk… Néha nem mind arany, ami fénylik!

Akivel nincs meg az összhang

Mivel a fenti ügyfélen kívül egy másik is ugyanezen a folyamaton ment végig, bedőlt a havi 10.000 Ft-os hirdetéskezelési díjnak (“hiszen ehhez ugye mindenki ért”), felszabadult némi munkaidőm. Megkeresett egy fogászati szoftvergyártó és bár elsőre nemet mondtam neki, végül elkezdtük a közös munkát – ami csúfos kudarcba fulladt mindkét részről. Egyszerűen van olyan, akivel nem találjuk meg a közös hangot és nem tud kialakulni egy harmonikus munkarendszer. Ez ilyen volt.

Oktatások

A januári célom egyike volt, hogy 3 egyéni marketing tanulóm legyen az évben. Ezt a tervet februárra már sikerült is teljesítenem. 🙂 Sőt, év végére jelentősen megnőtt ez a szám.

Egyéni órákat tartottam (élő, ill. online verzióban), ahol részletesen megtanítottam az egyes online marketing elemeket praxismenedzsereknek, marketing tanulóknak, social média menedzsereknek. Volt, aki csak a hirdetéskezelésben szeretett volna fejlődni, átbeszélni a futó kampányait és megtalálni azokat a lyukakat, amik nem működnek olyan jól. Máshol sok tanórás oktatást tartottam a fogászati marketing minden ágáról.

Ezen kívül az évben 2 interaktív előadást tartottam dúláknak az alma materemben, a Dézsi Réka által vezetett Magyar Dúlakör Egyesületben. A fő téma a saját vállalkozás elindítása, az ügyfélszerzés, az online és offline marketing volt. Mint mindig, most is nagyon élveztem, ősszel a kifejezetten aktív tanulóknak hála 1 órával tovább tartott az előadásom a tervezettnél.

Ilyen volt 2023! Évértékelő / Fogászati kommunikáció

Új ügyfelek, bővülések

A nyár hozta meg számomra a jelentős változást. Elvállaltam egy marketing vezetői állást az egyik meglévő rendelőmnél, ahol 6 ember munkáját kellett koordinálnom, stratégiát alkotni, gazdasági döntéseket hozni – minden meglévő munkám mellett. Elsőre nem tudtam, hogy ez mekkora feladat is lesz a 12 saját ügyfelem mellett, ezért ősszel rendkívül leterheltnek éreztem magam.

De öröm az ürömben, hogy ennek hála szorosabbra fűztük az együttműködésünket Lévai Nikolettel, aki még aktívabban vesz részt a Fogászati kommunikáció életében. Csatlakozott csapatunkhoz Pixdream Anita, aki 2024-től számos partneremnél vette át a webes feladatokat – az én nagy örömömre. Illetve készítettünk új weboldalt a Dentique Budapest számára külsős webdizájnerrel, erről a projektről itt írtam korábban.

Idén elindult a Differental Oktatóközpont, aminek a születésénél már a nulladik percben ott lehettem. Végigkísértem az építkezés-szépülés szakaszait, felépítettük Dr. Nagy Zsolttal a márkát és megszerveztünk 3 teltházas, kreditpontos képzést.

Megismertem a hazai orosz és kínai hirdetési piacot is. Készítettem orosz és kínai nyelvű fogászati oldalakat úgy, hogy nem beszélem egyik nyelvet sem. Yandex felületén indítottunk orosz nyelvű fogászati hirdetéseket. Beleláttam a WeChat nevű kínai közösségi oldal működésébe, az ottani hirdetési struktúrába.

Év végén – hagyományunkhoz híven – Mester Emesével és Dr. Radánovics-Nagy Dániellel ellátogattunk az SOS Krízisközpont anyaotthonába, ahol a Jordan fogápolási termékek (fogkrémek, fogkefék, színezők stb) mellett friss gyümölcsöket is vittünk a lakóknak.

Ilyen volt 2023! Évértékelő / Fogászati kommunikáció

Tanulás

Ahogy tőlem már megszoktátok, nem maradt az idei éven sem tanulás nélkül. Jelenleg már csak egy folyamatban lévő felnőttképzésem van, amit várhatóan idén tavasszal befejezek. Az oklevél megszerzéséhez pedig még 1 gyakorlati évem lesz hátra.

Ezen kívül tavasszal csatlakoztam Kónya Bea által vezetett Pikreátor Klubhoz, ahol több száz videós tananyag van online marketing témában. Bea rendkívül karizmatikus és hiteles személyiség, öröm tanulni tőle és a meghívott előadóktól. Mivel az én szakterületem tényleg hétről hétre változik, jó érzés, hogy van hova nyúlnom, van miből inspirálódnom. Az 1000 fős magyar vállalkozói csoportjából nem egy együttműködésem született, szuper embereket ismertem meg.

Fügedi-Hegedűs Orsival az év végi Pikreátor Találkozón is részt vettünk. Megtalálsz minket a videóban? 🙂

Ilyen volt 2024! Évértékelő / Fogászati kommunikáció

Magánélet

  • 2024-ben sikerült 40 könyvet elolvasnom, és ezek kivételesen nem tankönyvek voltak. (2025-ben cél az 50 regény!) 
  • Elkezdtem a Kéktúrát, rengeteg kilométer van már a cipőmben – de még több előttem. 
  • Ősszel 2 hetet Japánban töltöttem, Tokió-Kiotó-Oszaka háromszögben. Felejthetetlen élmény volt, tervezek is egy külön tartalmat belőle az oldalra, mert nem tudtam nem figyelni a kulturális hirdetési különbségre. Remélem, még messze van az idő, amikor Budapesten is beszélő hirdetőtáblákkal találkozom majd! 
  • 2 szülésfelkészítésem és kísérésem volt dúlaként (erről a munkámról már írtam korábban). Rengeteget tanultam Geréb Ágnes mellett az otthonszülésről. Még soha nem találkoztam nála szerényebb, ám mélyebb tudású szakemberrel. Hálás vagyok, hogy jelen lehettem mellette és átélhettem ezt a csodát. 

Máskor is szeretnél hasonló dolgokról olvasni? Kövesd a munkánkat:

Fórumok, chatszobák és zárt csoportok – Mi a közös bennük?

Tegnap jött a felismerés: minden maradt a régi, csak a platform változott. 2007-ben kezdtem el online marketing területen dolgozni. Akkoriban szinte minden honlapnak volt hozzászólás/chat/fórum funkciója, amit sokan használtak is, ott osztották meg kért-kéretlenül a véleményüket az adott tartalomról.

Újabb krízisközpontban járt a Dental Meetup csapata!

Óriási örömmel osztom meg veletek a hírt, hogy Mester Emese vezetésével múlt pénteken újabb szájhigiéniás tanácsadásban részesültek a leginkább rászoruló gyerekek és felnőttek!

Dr. AI rendel! Mesterséges intelligencia a fogorvosi rendelőben

A most diplomázó orvosok számára pont annyira természetes a ChatGPT-n keresztül orvosi témákról beszélgetni, mint a Google-ben keresni. A változás már elkezdődött, rajtunk áll, mihez kezdünk vele.

Értékesítés az IDS-en

Marketingesként az IDS-en legizgalmasabb élmény a kultúrák különböző értékesítési stratégiája volt. Az amerikaiak a lenyűgöző standelemekkel, az izgalmas fogászati showműsorokkal és a dübörgő zenével fogtak meg. (Fogászati kiállításon hangos zene? Meglepett, de...

Ilyen volt 2023! Évértékelő

Megvan az a jelenet az Indiana Jones első részéből, amikor Indi egy óriási kőgolyó elől menekül fejvesztve? Ilyennek éreztem a tavalyi évem…

Külföldi tulajdonú fogorvosi rendelők helyzete

Mi történt a covid első és második hullámában a külföldi magyar tulajdonú rendelőkkel? Van-e vagy lesz-e hatással a magyar piacra a kiutazni nem tudó orvosok munkakeresése?