Megvan az a jelenet az Indiana Jones első részéből, amikor Indi egy óriási kőgolyó elől menekül fejvesztve? Ilyennek éreztem a tavalyi évem… Van igazság abban, hogy teher alatt nő a pálma, de néha jó lenne megtapasztalni, vajon teher nélkül is ugyanennyire megy-e? 2023-ban volt fájdalmas búcsú, köszöntöttem új kollégát és ügyfelet, tanítottam sokat és még többet fókuszáltam a pro bono együttműködésekre.

Mik voltak a terveim a 2023-as évre?

“Tervezett, nyugodt, kiegyensúlyozott munka – ügyfélbővülés nélkül egy kis GA4 képzéssel bővítve.”

  • Hát Bay Áron GA4 képzésére eljutottam, az új Analytics rendszerrel továbbra sem vagyunk legjobb barátok, de már közeledünk egymáshoz. 
  • Ügyfél nem távozott tőlem, viszont érkezett egy új Dr. Hegedűs Orsi közreműködésével. 
  • A munka meglepően ki tudta simítani az idegrendszeremet minden más mellett.

Tudom, hogy ez nem a privát blogom, hanem a szakmai oldalam, ám kivételesen most mégis a magánéletemmel fogom kezdeni az évértékelőmet – a sorokat olvasva értelmet is nyer majd, miért. Ez fogja megadni a keretet a 2023-as munkaélményeimhez.

Magánélet

Képzések

A tavalyi évértékelőmben már említettem, hogy 2022 végén úgy döntöttem, befejezem a 2017-ben félbehagyott mesterképzéses szakdolgozatomat. Ez meg is történt: sikeresen leadtam, befogadták, így nekem az év eleji időszak aktív tanulással, tételkidolgozással és könyvtárazással telt. Meglepően jól éreztem magam az egyetemisták között délutánonként, és a szakirodalmat is érdekesnek találtam. Nem mondom, hogy nem kellett nagy lelkierő ahhoz, hogy a 8 órás munka után felkeljek, és bemasírozzak a Szabó Ervinbe, de a nap végén mindig jobban éreztem magam tőle. 

Január végén államvizsgáztam, és a diplomámba végül 3 db 5-ös került: az egyikkel a tanulmányi átlagomat, a másikkal a szakdolgozatomat, a harmadikkal pedig a védésemet értékelték. Tavasszal a diplomaátadás is megtörtént, így már örömmel írhatom ki a honlapomra, hogy okleveles online kommunikációs szakértő vagyok.

Számomra egyébként ez tényleg fontos tényező. Szerettem volna, ha arról is van papírom, amit 2007 óta csinálok. Az alapszakos diplomám tanári, ami kicsit kapcsolódik a munkámhoz, de a napjaim nagy része mégis az online térben zajlik.

Ilyen volt 2023! Évértékelő / Fogászati kommunikáció

Amikor a papírszagú tananyag élővé válik

Szintén érintettem tavaly, hogy több másik felnőttképzési oktatásban is részt veszek ezen kívül. A családsegítő dúla végzettséget nyáron szereztem meg kiváló minősítéssel, ezt az időszakot szintén sok tanulás és olvasás előzte meg részemről (azon kívül, hogy bejártam az órákra, ugye). Írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgánk volt, és bár azt hihetnénk, hogy ha fizetünk egy képzésért, akkor utánunk dobják a papírt, ám ez itt egyáltalán nem volt jellemző. A csoportunk közel negyede lemorzsolódott a képzési időszak alatt, sőt, olyan is volt, akinek nem sikerült teljesítenie a záróvizsgákat. 

A képzés befejezése után már csak annyi vágyam volt, hogy pihenhessek, és a kötelezőkön kívül is tudjak olvasni könyveket. Állandó kérdésként merült fel az ügyfeleimben, hogy akkor most szakmát váltok és feladom a fogászati marketinget a szülőszobákért? Ez egyáltalán nem fogalmazódott meg bennem ilyen határozottan. “Ha ezzel kell foglalkoznom, akkor az Isten úgyis küld majd hozzám édesanyákat” – mondtam nagy bölcsen, és nem telt el pár nap, meg is keresett az első kismamám. 🙂 Szóval úgy tűnik, dolgom biztos van a dúlasággal! 

Hatalmas tanításokat adott ez a szüléskísérésem, rengeteg dolog átfogalmazódott bennem, és a papírszagú tananyag is élővé vált. 

Ahogy láthatjátok, az évem igen jelentős része telt iskolapadban, ám ezt mind a szabadidőmből csippentettem le, a vállakozásom dübörgött mellette tovább. És ezen kívül esküvőt szerveztünk, majd kiviteleztünk, házat újítottunk és kertet rendeztünk a nem létező szabadidőnkben. Azt hiszem, már kezd érthető lenni a fenti Indiana Jones-os hasonlatom. És akkor jöjjön, miket csináltam időm nagy részében a fentieken kívül!

Ilyen volt 2023! Évértékelő / Fogászati kommunikáció

Szakmai kihívások

Köszönjük, Emese!

Mester Emese évekig segítette a munkámat közösségi média oldalról, és nem lehetek elég hálás neki, hogy amikor szükségem volt rá, becsatlakozott hozzánk. Nyár közepén hidegzuhanyként ért, hogy ezentúl teljes mellszélességgel a vállalkozására fog koncentrálni, így minden egyéb projektet le fog adni. Ez persze érthető volt, örültem, hogy elért idáig, ám a pótlásakor döbbentem rá, milyen szerencsés voltam vele. Szavak nélkül tudtunk együtt dolgozni, nem kellett magyaráznom semmit, ő is szívén viselte az ügyfelek sorsát, nem csak kötelező nyűgként tekintett rájuk. És persze őstehetség is volt abban, amit csinált.

Szeptemberben új csapattaggal bővültünk Anasztázia személyében, aki Európa másik oldaláról dolgozik majd velem az ügyfelek közösségi média oldalain, videóin. Anasztázia nagy előnye, hogy kiválóan beszél angolul, és munkájában már aktívan használja az AI megoldásokat. 

Hello, AI!

A tavalyi nagy berobbanásakor szkeptikus voltam a mesterséges intelligencia által nyújtott megoldásokkal kapcsolatban, de 2023-ban be kellett látnom, hogy van olyan része, ami működik. Eleinte videók feliratozásához, majd szövegíráshoz használtam a chatGTP-t. Van olyan PPC-vel foglalkozó barátom, aki már vesztett el ügyfelet az AI automatizációk miatt, és szerinte a munkánkat el is fogja vinni belátható időn belül a robotizáció.

Szerintem az AI legtöbb megoldását még fenntartásokkal kell kezelni – főleg magyar nyelven. Tapasztalatom szerint az AI-jal írt szövegek kb 30% használható, hiába adom meg neki a stílust, karakterszámot és információt. Vagy csak én vagyok nagyon kritikus az alkalmazottaimmal. 😀 

Én még nem vállaltam azért több ügyfelet, mert van gépi segítségem, és pörgethetem a munkát ezerrel. A lassabb, ám alaposabb megoldásokban hiszek, némi AI segítséggel.

Hello, TikTok!

Jó sokáig halogattam az ügyfelek TikTokra lépését. Tavaly már posztoltunk régi videót a platformra, de be kellett látnom, hogy Rómában úgy kell beszélnem, mint a rómaiak, így elkezdtük a tartalomgyártást ide is. Ez ugye már a sokadik felület, aminek az igényeihez alkalmazkodnunk kell.

A TikTok-kompatibilis tartalom már berobbant, kb 2 nap alatt értük el a 14.000-es megtekintést. Célunk, hogy 2024-ben még jobb eredményeket szállítsunk majd az ügyfeleknek, de arra fókuszálunk leginkább, hogy a lehető legkevesebb pénzből a lehető legtöbb pácienst vigyük be a rendelőbe, ezért racionalizálni fogjuk a gyártással járó költségeket.

Megkeresések hada

Abból is érezhető a recesszió, hogy 50%-kal több megkeresésem volt 2023-ban, mint az előző évben. Ezekből egy új ügyfelem lett, és minden korábbi partnerem maradt mellettem. Mivel én nem projekt alapon dolgozom, hanem hosszú elköteleződés mellett (évek-évtizedek), így érhető is, hogy ebben nincs nagy mozgás 2022-höz képest – hiszen a kapacitásom maradt azonos. 

Új ügyfelem a Volom Medical, amely e-kereskedelmi szereplőként és oktatás-szervezőként is kérte a segítségemet. A Dental World előtt kezdtük az együttműködést: az aktív hirdetések mellett az e-piacra lépésen dolgoztunk leginkább. Ezzel kapcsolatban érik bennem egy blogposzt, mert van lehetőségem más területen is e-kereskedővel dolgozni, és a fogászati piac igen-igen le van maradva hozzájuk képest, leginkább a fejlesztői oldalról. 

Sokkoló tapasztalat volt, hogy a nyugdíj előtt álló webes kolléga hogyan hátráltatja a honlap megújulását és egy átláthatóbb, struktúráltabb rendszer kialakítását. Leginkább az sokkolt, hogy nem kereste az új megoldásokat, nem kezelte prioritásként, így fosztva meg a céget az előrelépéstől. (Persze azért meg tudtuk oldani pl. a mérések beállítását nélküli is, csak egy fokkal bonyolultabb volt) Vagy milyen fokú nehézséget jelent egy fogászati e-kereskedőnek pótolni a hiányzó adatokat egy Merchant-feedhez.

Az év elején nemet mondtam egy naaagy cég megkeresésének, pedig szeretem és használom is a termékeiket. Ennek kivételesen nem etikai, hanem magánéleti okai voltak. De hát ember tervez, Isten végez. 

A jövő generációja

Idén úgy alakult, hogy a tantermi képzések helyett főleg egyszemélyes online képzéseket tartottam, illetve év végén volt egy nagycsapatos SEO update tréningem is, ami sok felkészülést igényelt. Azért szeretem ezeket az alkalmakat, mert mindig vannak olyan résztvevők, akiket mélyebben érdekel a téma, és így én is több szakirodalmat olvasok, pl. pontosan mikor voltak algoritmusfrissítések idén, és azok hogyan hathattak a forgalomra. 

Tavasszal belevágtam a fogfeltöltés SEO tesztbe, ahol egy általam alkotott kifejezést igyekeztem megismertetni a páciensekkel és Google algoritmussal. 

2023-ban indult a Dental Menedzser podcast-ja, és néhány adásban volt lehetőségem vendégként is szerepelni, pl. SEO alapok, TikTok marketing és brandépítés témában. Ezúton is köszönöm Zolinak és Orsinak a lehetőséget!

Pro bono és jótékonyság

Dental Meetup

Ahogy arról a blogban korábban már sokat írtam, idén számos helyre sikerült ellátogatnia a Dental Meetup csapatának. A szervezésben és a kivitelezésben is oroszlánrészt vállalt Mester Emese, amit ezúton is köszönünk neki.

Rengeteg szájhigiéniai eszközt, élelmiszert, játékot juttattunk el anyaotthonoknak, és ezekben az intézményekben prevenció-edukáció is zajlott. 

Ezt a programot Dr. Radánovics-Nagy Dániellel hívtuk életre 2020-ban, és a támogatók, valamint szponzorok által felajánlott összegekből finanszíroztuk az ajándékozást és a költségeket. Idén szeretnénk egy kicsit változtatni rajta, hogy még hatékonyabbak tudjunk lenni. 

Engem lelkileg egyébként rendkívül megviselnek ezek az alkalmak: nem csak a gyermekek nélkülözése, és a lehetetlen körülmények, hanem a fizikai és lelki bántalmazás jelei miatt. A képeken – érthető okokból – mindig azt mutatjuk, mennyi mindent vittünk, és milyen programmal készültünk, ám a felszín alatt sokkal sokkolóbb a valóság a megtépázott, elnyűtt lakásokkal, az óriási monoklit rejtegető fiatal lányokkal és az érzelmileg labilis gyerekekkel. 

És lehet, hogy ezek a gyerekek életükben először és utoljára találkoznak bárkivel, aki elmagyarázza, miért vigyázzanak a fogukra és hogyan kell helyesen fogat mosni. Aki személyre szabottan ad nekik fogkefét, fogkrémet, ellátja őket gyógyszerrel, és pár napi vagy heti élelemmel. Mindig azt érzem, hogy ennél sokkal többet kéne tennem / tennünk. Erre keressük most a megoldást Danival. 

Pro bono

Eddig is sokszor vállaltam olyan együttműködéseket, amikért nem kértem pénzt. Általában olyan segítő személyekkel dolgozom, akiknek nagyon hasznos a munkájuk, de még nem ismerik őket annyian, mint az ideális lenne.

  • Van, akinek megtanítom, hogyan tudja maga megcsinálni a jövőben.
  • Másoknak egy az egyben elvégzem én a feladatokat.
  • Oktatok, ötletelek, kivitelezek.

Visszaforgatom a képességem azokhoz, akik nem engedhetik meg, hogy kifizessék az óradíjamat. 2023-ban ebből meglepően sok volt, így gondoltam szentelek pár sort ennek is, hátha más is kedvet kap a pro bono munkákhoz. 

Mik a terveim 2024-re? 

Bepróbálkozom a tavalyi célommal, mert ezzel elégedett lennék idén is: “Szeretném, ha kiegyensúlyozottan, nyugalomban, tervezetten zajlana az idei év – mindenkinek a lehető legjobb módon.” 

  • Ha búcsúzni kell valakitől, az történjen a lehető legjobb módon, barátságban elválva. 
  • Hiszem, hogy olyanokkal fogjuk megtalálni egymást, akikkel könnyedén, szeretettel, sikeresen tudunk együtt dolgozni. 
  • Szeretném, ha sokkal több pozitív visszajelzést kapnék a munkámra, mint korábban. Ez az egyik motorom, ami hajt. 
  • Szeretnék eljutni több SEO és PPC Meetupra, és végre részt venni a Digital Cube Konferencián. 

És dübörögjenek idén is a konverziók!

Máskor is szeretnél hasonló dolgokról olvasni? Kövesd a munkánkat:

Önérvényesítés a munkaerőpiacon – fogászati asszisztenseknek

Online webinárral készülünk Nektek Szemes Orsolyával, a Fogászati kommunikáció alapítójával. A téma: Önérvényesítés a munkaerőpiacon.

Dark marketing – te meddig mész el?

Pénteken egy privát oktatáson szóba került a DARK és a szürke MARKETING. Ma reggel pedig ócsárolni kezdtek egy meghatározó praxist az egyik szakmai Facebook csoportban. Sajnos rendszeresen hallok történeteket arról, hogyan járatják le egymást a "konkurens rendelők":...

Miért nem lesz páciens a bejelentkezőkből?

Minden bejelentkező ügyfél egy potenciális páciens, aki súlyos forintokba kerül a rendelőnek. Ha nincs is állandó hirdetésed, akkor is van: honlapod közösségi oldalaid (Facebook, Youtube, Instagram) nyomtatott anyagod (névjegy, ajánlókártya) hírleveleid amiért egyszer...

III. Dental Meetup – Vendég: Járai Márk, a Halott Pénz énekese

Nagy sikerrel zajlott a III. Dental Meetup a DentOwl Academy és a Fogászati kommunikáció szervezésében. Vendégünk a Halott Pénz zenekar énekese, Járai Márk volt. Annó pécsi fogorvostan-hallgató volt, így akadt téma a fogászat kapcsán is bőven, de az élet nagy dolgai is szóba kerültek. 

7 fogászati marketing kampány, amivel neked már nem érdemes kísérletezned

Azt nem lehet rám mondani, hogy ne lennék kreatív ötletek híján, ha új fogászati marketing kampányokat kell kitalálni. Szeretek tesztelgetni, és szerencsére az ügyfeleim jelentős része is nyitott az újdonságokra. Vannak ötletek, amik eleve kudarcra voltak ítélve, de akadnak olyanok, amikről csak később derült ki, hogy nem fogják beváltani a hozzájuk fűzött reményeket.

Szemét kérdés – Költségcsökkentés a rendelőben

Hogyan lehet csökkenteni az ipari mennyiségű szemetet a rendelőben? Mi történik a kommunális szemétbe kidobott veszélyes hulladékkal?
Ezekre a kérdésekre keressük a választ ma meghívott vendégeinkkel.